Aanvragen van zorg leidt tot veel frustratie

Mensen met een levenslange beperking of een chronische ziekte voelen zich vaak niet serieus genomen als ze zorg of voorzieningen aanvragen. Het gevolg is dat het krijgen van goede ondersteuning veel energie kost en soms helemaal niet lukt.

Dit blijkt uit zo’n 50 diepte-interviews die met aanvragers van zorg of ondersteuning zijn gehouden. De geconstateerde problemen spelen het meest bij gemeenten.

Veel geïnterviewden zeggen dat het regelen van zorg en ondersteuning een ingewikkeld proces is dat bergen energie kost. De betrokkenen vertellen over bureaucratie en de lange duur van procedures. Maar misschien nog het meest in het oog springend is, dat ze zich niet serieus genomen voelen door de mensen die hun aanvraag moeten beoordelen.

Gebrek aan deskundigheid
Ze vinden dat er slecht naar ze wordt geluisterd en ervaren vaak een gebrek aan empathie. Ook missen ze  deskundigheid bij de professionals. Hierdoor krijgen ze vaak niet meteen de juiste ondersteuning of voorzieningen. Dat lukt meestal pas na lang aan de bel trekken of door in bezwaar te gaan. Gebrek aan deskundigheid leidt er soms ook toe dat er steeds weer (medische) informatie en advies bij derden wordt opgevraagd, waardoor het krijgen van ondersteuning soms maanden duurt.

Lees hier het volledige artikel.