Brochure helpt bij gesprek tussen patiënt en arts over levenseinde

Praten met de dokter over de laatste fase van het leven gebeurt vaak te laat. Dat bleek onlangs ook uit de resultaten van de NPCF-meldactie Wilsverklaring waar bijna 11.000 mensen aan deelname. Deelnemers aan de meldactie gaven aan hun wensen ten aanzien van ziekte en levenseinde wel met hun naasten te bespreken, maar veel minder met hun arts. Met als gevolg teleurstellingen, onbegrip en het gevoel bij patiënten en hun familie dat het te laat is voor wezenlijke besluiten. Daarom brengen acht organisaties, waaronder de NPCF, de publieksbrochure Spreek op tijd over uw levenseinde uit.

Informatie en advies
De brochure biedt patiënten hulp om met de dokter in gesprek te gaan over wensen, verwachtingen en mogelijkheden aan het einde van het leven. De brochure biedt voorbeeldvragen die arts en patiënt elkaar kunnen stellen, en concrete adviezen. Ook bevat de brochure informatie over wilsverklaringen, zorgmogelijkheden aan het einde van het leven (palliatieve zorg) en euthanasie.

‘Waardevol’
De patiëntenbrochure is een vervolg op de vorig jaar uitgebrachte artsenbrochure. Nu hebben artsen en patiënten samen een instrument in handen om met elkaar het moeilijke gesprek over het levenseinde aan te gaan, zonder misverstanden. De patiëntenbrochure wordt aangeboden aan NPCF-directeur Wilna Wind, tijdens het KNMG-symposium ‘Geef nooit op?’ op 14 juni. ‘Het is een waardevolle brochure, omdat het mensen heel concreet een handvat biedt in een moeilijke fase van hun leven.’

Organisaties
De samenwerkende organisaties zijn: artsenfederatie KNMG, de patiëntenorganisaties NFK, NPCF, NPV en NVVE en de seniorenbelangenbehartigers ANBO, Unie KBO en PCOB.
Bron: NPCF