Cliënten én familie centraal in plannen verpleeghuiszorg

De moeder van  staatssecretaris  Martin van Rijn van Volksgezondheid ligt in een verpleeghuis. Toen zijn vader een interview gaf over de situatie in het betreffende verpleeghuis, dook heel Nederland er bovenop. Zou er nu dan eindelijk wat gebeuren aan de vaak schrijnende toestanden die iedereen wel kent, al was het van ‘horen zeggen’?

En er gaat wat gebeuren. Onlangs verscheen de notitie ‘Waardigheid en trots’. Liefdevolle zorg. Voor onze ouderen’. Met hierin een centrale rol voor de ouderen/cliënten en hun mantelzorgers. Verpleeghuizen werden opgeroepen plannen in te dienen om de verpleeghuiszorg te verbeteren.

Digitale communicatie
Ik ben erg benieuwd naar deze plannen van verpleeghuizen, vooral naar de rol van digitale communicatie hierin.

In het plan van aanpak van Van Rijn is er ruimte voor een zorgplan, opgesteld samen met cliënten en  mantelzorgers en digitaal in te zien. Op termijn zijn de mantelzorgers zelf(s) eigenaar van dit digitale zorgplan. Digitale communicatie dus, in een omgeving waarin persoonlijke communicatie centraal staat en waarin de associatie met ‘koude zorg’ al snel komt kijken.

Toch kan juist het gebruik van digitale communicatie veel bijdragen aan verpleeghuiszorg. In ieder geval vanuit het perspectief van de mantelzorgers, familieleden van de oudere.

Lees hier het volledige artikel.