Haperende ict in de zorg: verkeerde medicatie, foute beslissingen

Zorgmedewerkers, waarvan het merendeel verpleegkundigen, vinden dat ze onnodig veel tijd kwijt zijn aan administratieve klusjes die komen kijken bij het verwerken van patiëntgegevens.

Omdat systemen van verschillende zorginstellingen niet op elkaar aansluiten, moeten zorgverleners gegevens overtypen, printen of faxen. NOS ondervroeg hierover zevenhonderd zorgverleners, zo meldt de nieuwszender.

Als het aan beroepsvereniging V&VN ligt worden zorginstellingen zoals ziekenhuizen, huisartspraktijken en apothekers kritischer in hun samenwerking met ict-leveranciers. Het is tijd dat de software van de verschillende aanbieders op elkaar aansluit zodat zorgverleners hieraan geen extra werk meer hebben.
Nu is het vaak nog zo dat als een patiënt van een algemeen ziekenhuis naar een universitair ziekenhuis moet, zijn gegevens via de post of fax worden doorgestuurd.

Soms krijgt de patiënt zijn eigen dossier in handen gedrukt die de zorginstelling dan moet overtypen. De werkdruk in de zorg ligt al hoog en deze administratieve lastendruk zorgt alleen maar voor meer werk. “Je kunt je voorstellen dat als je telkens informatie moet overtikken van het ene in het andere systeem, er wel eens fouten worden gemaakt”, voegt Sonja Kersten, directeur van V&VN, toe.

Lees hier het volledige artikel.