Veel misverstanden over Nederlandse zorg

Het Nederlandse zorgstelsel is soms ingewikkeld. Zodoende zijn er veel misverstanden over de zorg, blijkt uit de meldactie ‘Feiten en Fabels’ van de Patiëntenfederatie Nederland.

Bij de meldactie ‘Feiten en Fabels’ legde de Patiëntenfederatie Nederland 41 stellingen over de zorg voor aan de deelnemers. Elke keer moesten deze deelnemers zeggen of het een ‘feit’ (juist) of een ‘fabel’ (onjuist) was. Aan het onderzoek deden ruim 12.000 mensen mee.
Het onderzoek had vier thema’s: Zorg en verzekeren, Rechten en plichten, Kosten van de zorg en Langdurige zorg. Vooral op het gebied van Langdurige zorg waren er veel misverstanden: hier hebben de deelnemers gemiddeld slechts 50% van de vragen goed beantwoord.
Misverstanden over langdurige zorg
Zo legden we bijvoorbeeld de stelling voor: ‘Als je hulp van de gemeente nodig hebt, kun je hier zelf een plan voor opstellen en indienen bij de gemeente’. Dat is een feit: je kunt zelf een plan opstellen voor de hulp die je nodig hebt. De gemeente bespreekt vervolgens het plan met u. Slechts 35% wist dat dit het geval is. 31% had het fout en 34% gaf aan het niet te weten.
Een andere stelling over de langdurige zorg luidde ‘Voor zorg door de wijkverpleegkundige moet je eerst naar een arts’. Dit is een fabel, want juist de wijkverpleegkundigen stellen de indicatie voor verpleging en verzorging thuis vast. Zij mogen dit doen zonder tussenkomst van een arts. Slechts 17% wist dat dit een fabel is, 58% dacht dat dit wel degelijk nodig is. 25% gaf aan het niet te weten.
Lees hier het volledige artikel.