Openheid als voorwaarde voor betere zorg

In Nederland kunnen we vertrouwen op goede en veilige gezondheidszorg. Dat wil niet zeggen dat het altijd goed gaat. Bovendien ontstaan nieuwe risico’s als gevolg van toenemende complexiteit van medisch-specialistische zorg voor heel kwetsbare patiënten.

Elke calamiteit is er een te veel. Het gaat om heel verdrietige gebeurtenissen in het leven van mensen. Voor patiënt, familie en zorgverleners. Openheid over calamiteiten is belangrijk voor alle betrokkenen. En een voorwaarde om goed onderzoek te kunnen doen en te leren, zodat de zorg verder kan worden verbeterd.

Op 27 maart 2018 heeft het Ministerie van VWS op de website Rijksoverheid.nl een overzicht geplaatst van meldingen van (mogelijke) calamiteiten in ziekenhuizen tussen 1 januari 2016 en 9 oktober 2017. RTL-nieuws had hierom verzocht in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Ziekenhuizen zijn verplicht deze (mogelijke) calamiteiten te melden bij de inspectie.

Zorgaanbieders moeten calamiteiten en incidenten onderzoeken, zodat ze ervan leren en de zorg beter maken. We verwachten van ziekenhuizen en zorgverleners dat ze zich hiermee tot het uiterste inspannen om risico’s te beperken en te voorkomen dat hun patiënten schade oplopen. En dat ze er open over zijn als dat toch gebeurt, in de eerste plaats naar de betrokken patiënt en diens naasten.

Wat is een calamiteit? Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.

Lees hier het volledige artikel.