Patiënten ontevreden over afhandeling fout

Veel patiënten die te maken hebben gehad met een medisch incident zijn ontevreden over de afhandeling daarvan door de zorgverlener.

Dit blijkt uit een enquête van De Letselschade Raad naar de bekendheid, toepassing en naleving van de Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid (GOMA). GOMA werd in 2010 mede door de KNMG geïntroduceerd om openheid te verschaffen na een medisch incident en te zorgen voor een betere afwikkeling van de medische aansprakelijkheid.

Meer dan 60 procent van de patiënten zegt niet binnen 24 uur geïnformeerd te zijn over mogelijke negatieve gevolgen van een medische fout en dat de zorgaanbieder de negatieve gevolgen voor hun gezondheid niet probeerde te beperken. Ook zegt 60 procent van de patiënten dat ze geen duidelijke informatie kregen over het incident. Meer dan de helft van de patiënten zegt dat de zorgaanbieder geen verontschuldigingen aanbood voor de gemaakte fout.

Lees hier het volledige artikel.