Het Rode Kruis: Hoe technologie helpt betere hulp te bieden

Een ramp heeft grote invloed op mensenlevens. Hulp in de vorm van medische benodigdheden, voedsel en water is dan van groot belang. Maar de vraag naar hulp verandert in hoog tempo: vluchtelingen, slachtoffers en vermisten, maar ook hulporganisaties vragen steeds vaker om technologische ondersteuning. Om te communiceren en om familieleden te zoeken.

Daarnaast gebruiken hulporganisaties ook vaker technologie om rampen te voorspellen en gerichte hulp in te zetten. Ook bij het Rode Kruis leveren deze ontwikkelingen een steeds grotere positieve bijdrage tijdens humanitaire- en natuurrampen. Microsoft helpt het Rode Kruis met oplossingen voor een effectieve en humane hulpverlening.

Digitaal meeting point
Dagelijks krijgen hulpverleners verzoeken voor WiFi codes . Neem als voorbeeld de aanhoudende vluchtelingenstromen uit bijvoorbeeld Syrië. Bij aankomst in de opvangcentra in Europa zijn deze mensen – na een lange, gevaarlijke reis – weer relatief veilig. Maar hoe is het met de rest van de familie en vrienden die ze onderweg zijn kwijtgeraakt? Juist in zo’n situatie is technologie – zoals draadloos internet – doorslaggevend. Zo kunnen vluchtelingen contact maken om te vertellen dat ze veilig zijn. Of elkaar voor het eerst weer zien via Skype.

Trace The Face
Een concreet voorbeeld van alle innovatie veranderingen is Trace The Face van het Rode Kruis. Het is een database waarmee vluchtelingen hun dierbaren opsporen die ze in de chaos en paniek tijdens de vlucht uit het oog zijn verloren. Alle persoonsgegevens staan veilig opgeslagen in de cloud waardoor alle dossiers in een handomdraai wereldwijd gedeeld kunnen worden en de zoektocht naar dierbaren gericht uitgevoerd kan worden.

Lees hier het volledige artikel.