Veel spoedzorg krijgt onvoldoende op ZorgkaartNederland

Lange wachttijden, onheuse bejegening en foute diagnoses of behandeling. Spoedeisende hulp in ziekenhuizen laat nogal eens te wensen over. Dat blijkt uit een analyse van ruim 1000 spontane meldingen van patiënten op ZorgkaartNederland.

Bijna een kwart van de waarderingen (237 stuks) is negatief. Dat is hoog, want doorgaans geven patiënten ziekenhuiszorg een dikke voldoende. Patiënten die expliciet melden dat ze op de spoedeisende hulp zijn geweest, zijn zelfs nog negatiever. Van de 395 waarderingen over een SEH zijn er 112 waarbij de SEH een onvoldoende krijgt.

De meeste wrevel van patiënten zit hem in lange wachttijden en bejegening. Fouten in de diagnose, gebrekkige informatie en slecht naar de patiënt luisteren komen eveneens geregeld voor.

Patiënt te weinig betrokken
Dat laatste punt, slecht luisteren geldt overigens niet alleen voor de spoedzorg. Patiënten vinden dat dokter en ziekenhuis hen te weinig betrekken bij (veilige) zorg, blijkt uit onderzoek van de Patiëntenfederatie. Als er iets (bijna) mis is gegaan in de zorg zeggen patiënten vaak achteraf dat zij een rol hadden kunnen spelen om dat te voorkomen.

Lees hier het volledige artikel.