Telediagnostiek biedt voordelen voor patiënt en arts

Tijdsbesparing, zowel voor arts als voor de patiënt, is een belangrijk voordeel van telediagnostiek. De patiënt hoeft niet naar de behandelend arts te reizen en de arts kan op een willekeurig moment een vraag aan een collega stellen.

Ook is het vaak zo geregeld dat een medisch specialist zonder wachttijd kan worden geraadpleegd.

Dit blijkt uit een onderzoek van het RIVM, waarin het onderzoeksinstituut de voor- en nadelen van het gebruik van telediagnostiek in de gezondheidszorg in Nederland in kaart heeft gebracht. Hierbij is specifiek aandacht besteed aan telediagnostiek in de dermatologie en radiologie, twee vakgebieden waarin deze wijze van diagnostiek veel wordt gebruikt.

Overleg tussen zorgprofessionals
Internet maakt het mogelijk dat medische gegevens worden uitgewisseld. Bij telediagnostiek wordt op afstand een diagnose gesteld. Degene die dat doet, ziet de patiënt niet en moet er dus op kunnen vertrouwen dat de toegestuurde gegevens goed zijn. Telediagnostiek wordt vooral gebruikt voor overleg tussen zorgprofessionals, zoals de huisarts en medisch specialist of tussen radiologen.

Ook kunnen patiënten medische gegevens verzamelen, zoals over de bloeddruk of de bloedsuikerwaarde, waarmee een zorgverlener vanaf een andere plek een diagnose stelt.

Lees hier het volledige artikel.