Ziekenhuis moet slachtoffer van slecht implantaat ondersteunen

Patiëntenfederatie NPCF wil dat ziekenhuizen en behandelend artsen, ondersteuning bieden aan patiënten die een ondeugdelijk implantaat ingebracht hebben gekregen. Ziekenhuizen moeten handelen in het belang van de patiënt, en in het belang van zijn juridische positie. De NPCF doet de oproep nu blijkt dat ziekenhuizen en behandelend artsen deze patiënten slecht ondersteunen, en niet direct in het (juridisch) belang van de patiënt handelen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg schrijft dit in een rapport dat deze week verschijnt.

Tot nu toe heeft geen enkele fabrikant of ziekenhuis binnen Nederland aansprakelijkheid richting de patiënt erkend,” zegt Wilna Wind, directeur van patiëntenfederatie NPCF. “Dat betekent dat duizenden patiënten met een slechte kunstheup, een lekkend borstimplantaat of ander gebrekkige prothese, niet alleen alle pijn en ellende voor hun rekening krijgen, maar dat ze ook vastlopen in de aansprakelijkheidsstelling. Dat moet veranderen. Wij vinden dat het ziekenhuis patiënten daarbij moeten ondersteunen. Een arts is immers verantwoordelijk voor de medische hulpmiddelen die worden gebruikt bij een behandeling en dus ook voor de implantaten.”

Patiëntenfederatie NPCF wil verder dat patiënten de mogelijkheid krijgen om hun ervaring en eventuele klachten te melden in een centraal, onafhankelijk register. De inspectie acht het noodzakelijk dat er een implantatenregister komt waar alle geplaatste implantaten worden geregistreerd. “Wij vinden het dan wel van belang dat patiënten daarin hun ervaringen kunnen melden,” aldus Wilna Wind. “Zij zijn de ervaringsdeskundigen, merken als eerste hoe het functioneert en wat eventuele ongewenste gevolgen zijn. Die ervaring moet gemeld en gedeeld kunnen worden.”

Lees hier het IGZ-rapport Metaal-op-metaal-heupimplantaten

Bron: Patiëntenfederatie NPCF