Zonder patiënt is het zorgteam niet compleet

Internationaal scoort onze gezondheidszorg net zo goed als ons nationale voetbalteam. In internationale rankings doen beide het op dit moment uitstekend. Steevast in de top-3. Nederlanders hebben vertrouwen in de zorg en tijdens het laatste WK weer in ons voetbal.

Een zwakke plek in veel westerse zorgsystemen is de samenwerking tussen professionals onderling en tussen professional en patiënt. Zo zijn veel veiligheidsproblemen terug te voeren op gebrekkige communicatie en slordige overdrachten tussen professionals.

Het lukte ons in de zomer van 2014 behoorlijk om ‘de bal’ in de ploeg te houden, maar in de zorg is ’tikkie takkie’ steevast een probleem.

Ernstig gefragmenteerd

De curatief somatische gezondheidszorg is door verregaande specialisatie ernstig gefragmenteerd en de financiële prikkels faciliteren de eilandjescultuur. Veelgehoord probleem is dat professionals (specialisten en huisartsen) moeite hebben met een tijdige en adequate overdracht van patiënten tussen de verschillende zorgonderdelen. Ik hoorde laatst dat de ontslagbrief van medisch specialist aan de huisarts nog steeds een bron van ellende is: ‘de helft komt (te) laat of niet en de andere helft is niet goed te lezen’.

Het ontslag uit het ziekenhuis kent ook allerlei risico’s, zo bleek onlangs uit de Europese studie HandOver door IQ healthcare. Vaak verlaten ontslagen patiënten het ziekenhuis onvoorbereid, met onduidelijke medicatievoorschriften en onvoldoende in staat om adequaat te handelen mochten er na thuiskomst complicaties ontstaan. Verder is het medisch dossier van de patiënt vaak niet op orde.

Lees hier het volledige artikel.