Zorgkantoren willen kwaliteit langdurige zorg verbeteren op basis van wensen cliënt

Zorgkantoren willen zorginkopers van kwalitatief goede langdurige zorg worden. Door de toegenomen aandacht voor en informatie over de kwaliteit van zorg, verandert namelijk ook de rol van de zorgkantoren rond de inkoop van langdurige zorg (Wlz).

De kwaliteitskaders voor de ouderen- en gehandicaptenzorg (Wlz) helpen om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Zorgkantoren spelen een belangrijke rol bij de kwaliteitsverbetering. In dialoog met zorgaanbieders, cliënten en cliëntenraden willen zorgkantoren een hogere zorgkwaliteit in de langdurige zorg stimuleren, die nadrukkelijk uitgaat van de wensen en behoeften van cliënten. Daarbij staat ‘vertrouwen’, ‘leren en verbeteren’ en ‘wat wil de cliënt’ centraal. Deze andere invulling van de rol van het zorgkantoor staat beschreven in Profiel 2021, een rapport dat in opdracht van de zorgkantoren is geschreven.
Zorgkantoren werken aan inkopen van kwalitatief goede en passende zorg
Mensen die permanente zorg en veel toezicht nodig hebben, kunnen aanspraak maken op langdurige zorg (Wlz-zorg). Dit is zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, chronisch psychiatrische problematiek of mensen die verpleeghuiszorg nodig hebben. Zorgkantoren maken afspraken met zorgaanbieders voor alle mensen die recht hebben op Wlz-zorg, ongeacht waar iemand verzekerd is.
Lees hier het volledige artikel.
https://www.zn.nl/338067458?newsitemid=3554738176