Zorgverlener niet betaald? Meld het

De problemen rondom het trekkingsrecht blijken enorm. De SVB kan de stroom aan klachten niet tot nauwelijks aan. Per Saldo vindt dat zorgverleners van budgethouders die nog niet betaald hebben gekregen, zo spoedig mogelijk moeten worden uitbetaald. Hiervoor heeft de vereniging rechtstreeks contact met een team bij de SVB dat de bevoegdheid heeft deze acute problemen op te lossen.

Sinds vorige week dinsdagavond kunnen pgb-houders die problemen ondervinden van het trekkingsrecht hiervan melding maken bij Per Saldo. Uit de hoeveelheid alarmerende reacties zijn op dit moment 200 zeer schrijnende gevallen geselecteerd die de vereniging bij het speciale team van de SVB heeft neergelegd. Per Saldo vreest dat het hier niet bij blijft en de capaciteit aan menskracht tekort gaat schieten om de problemen binnen zeer korte termijn op te lossen. Want dat is de eis van de belangenvereniging, die aansluit bij de beloften die VWS en SVB tot nu toe hebben gedaan: pgb-houders die alles keurig op tijd hebben ingestuurd mogen niet de dupe worden, die zorgverleners moeten op tijd worden betaald.

Geen contact SVB
Zeer bezorgde budgethouders laten Per Saldo weten, dat de SVB moeilijk tot niet telefonisch bereikbaar is en de verbinding bij sommigen automatisch wordt verbroken. En als ze iemand aan de lijn krijgen, deze persoon niets weet van het trekkingsrecht.

Contact via Mijn Pgb op de website van de SVB lukt ook te veel pgb-houders niet, enerzijds omdat de site periodes niet te bereiken is, anderzijds omdat de noodzakelijke gegevens nog niet zijn ingevoerd om betalingsopdrachten te kunnen geven. Dit brengt budgethouders in de problemen. Zij zijn opdracht- of werkgever en kunnen door hun zorgverlener aansprakelijk worden gesteld voor het niet uitbetalen van hun rekeningen of salaris.

Lees hier het volledige artikel.