Zorgvraag van patiënt voor NPCF cruciaal

De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) wil dat zorg in de toekomst beter rond de vraag van de patiënt georganiseerd wordt. Dat blijkt uit het RVZ-advies ‘Medisch specialistische zorg 20/20′, dat vandaag aan minister Schippers is gepresenteerd.

Patiëntenfederatie NPCF en de betrokken lidorganisaties juichen deze koers toe. Als het aan de NPCF ligt, weet de patiënt in 2020 precies waar hij de beste zorg kan vinden. De NPCF vindt wel dat er nog veel moet gebeuren zodat de patiënt kan kiezen en goede keuze-informatie beschikbaar heeft. De NPCF vindt het cruciaal dat dit goed geregeld wordt. Het verspreiden van deze keuze- en kwaliteitsinformatie is vervolgens een kerntaak voor patiëntenorganisaties.

Keuze-informatie
Volgens de RVZ moet zorg die minder complex is niet meer in ziekenhuizen worden geleverd maar in gezondheidscentra in de buurt. Complexe zorg moet worden geconcentreerd in een klein aantal ziekenhuizen.
‘Daar zijn we het mee eens’, zegt NPCF-directeur Wilna Wind. ‘Zorg in de buurt als het kan, en zorg verder weg als het moet. Én als het beter is voor de patiënt, voegen wij daar dan graag aan toe. Het moet patiënten dan wel duidelijk worden voor welke ingreep ze verder moeten reizen en waarom dat is. Dat is nu nog niet altijd het geval.’

Ver weg en dichtbij
Patiënten zullen voor hun zorgvraag straks niet meer overal en om de hoek terecht kunnen. Wilna Wind: ‘Ik vind dat er goed gekeken moet worden naar de gevolgen voor ouderen en mensen met meerdere of zeldzame aandoeningen. Wat betekent de concentratie van zorg voor hen? Moeten zij naar meerdere specialistische centra en hoe wordt dat voor hen georganiseerd? Als de reis erg belastend is voor de zieke patiënt, dan is het wenselijk de reisafstand te beperken. We hebben ervaring met meldingen van patiënten die bijvoorbeeld voor chemokuren of bestalingen ver moesten reizen of die voor een andere aandoening naar een ander ziekenhuis moesten.’

De NPCF vindt het een randvoorwaarde dat er continuïteit is in de zorg die wordt geleverd en dat de patiënt basiszorg dichtbij huis vindt. Net als de RVZ ziet de NPCF ‘zorg dichtbij de patiënt’ als belangrijkste koers.

Spoedzorg
Alleen de grote algemene ziekenhuizen en de universitaire medische centra beschikken in 2020 nog over een spoedeisende hulp afdeling (SEH), als het aan de RVZ ligt.

De NPCF vindt dat een goede spreiding van zorg, vooral acute zorg essentieel is. De NPCF pleit voor spoedzorg dichtbij de patiënt, waarbij de spoedbeleving van de patiënt leidend is. ‘Wij vinden dat het sluiten van Spoedeisende Hulpposten (SEH’s) niet ten koste mag gaan van de zorg voor deze patiënten. Wij vinden dat spoedzorg goed toegankelijk en gespreid moet zijn.’
De NPCF ziet de oplossing in spoedposten: een goede samenwerking op één locatie tussen huisartsenposten en SEH’s.

Samenwerking
De RVZ stuurt aan op zorg die effectiever rond de patiënt georganiseerd wordt door een netwerk van samenwerkende zorgverleners. De zorgvraag verandert, net als de relatie tussen de diverse zorgverleners onderling en met de patiënt. De relaties worden intensiever en patiënten spelen een actievere rol.

Het Kwaliteitsinstituut moet een forse impuls geven aan de kwaliteitsverbetering van de gezondheidszorg in Nederland. De NPCF ziet ook meerwaarde in dit op te richten Kwaliteitsinstituut. Onder andere ook omdat deze als taak heeft de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken. Voorwaarde is wel dat de inbreng van ervaringskennis van patiënten goed verankerd is in het Kwaliteitsinstituut.
‘Pas dan kunnen we werken aan de toekomst en zorgen dat de patiënt in 2020 weet waar hij de beste zorg kan vinden. Dichtbij of verder weg als dat beter is voor de patiënt.’
Bron: NPCF