Hoe 112 (bijna) altijd bereikbaar is in Nederland, ook bij een stroomstoring

Door een storing konden Spanjaarden dinsdagochtend het noodnummer 112 niet of minder goed bereiken. Daarom heeft het land een alternatief nummer voor noodgevallen opgetuigd. Dat roept bij lezers de vraag op: hoe bereikbaar is 112 in Nederland bij zulke situaties?

In Nederland is de alarmcentrale altijd te bereiken, zolang je maar mobiel bereik hebt. Het maakt daarvoor niet uit bij welke provider je bent aangesloten. Als het bereik van bijvoorbeeld Odido wegvalt door een storing, kun je alsnog via een andere provider 112 bellen.

Dat zit zo: een telefoon belt in principe alleen via het netwerk van de provider waarbij je een abonnement hebt afgesloten. Maar niet als je het noodnummer belt. Dan zoekt je telefoon automatisch naar een beschikbaar netwerk.

“Dat is in Nederland goed geregeld”, zegt Rudolf van der Berg van telecomadviesbureau Stratix tegen NU.nl. Een aantal jaar geleden was dat volgens hem nog niet het geval. Toen verliep al het telefoonverkeer van en naar de alarmcentrale via KPN. “Als er bij KPN dus een storing was, kon niemand het alarmnummer bellen”, zegt Van der Berg.

Lees hier het volledige artikel.