Meer aandacht voor de patiënt door inzet AI in de spreekkamer 

Administratieve taken slokken veel tijd op van zorgprofessionals terwijl de druk op de zorg alsmaar toeneemt. Om ook in de toekomst zorg te kunnen blijven bieden, is de inzet van nieuwe technologieën zoals ‘Artificial Intelligence’ (AI) belangrijk. Zo ook in Rijnstate. De afdeling Neurologie en de Spoedeisende Hulp startten een tijd geleden met een pilot om te onderzoeken wat spraakherkenning met AI kan betekenen als het gaat om terugdringen van de administratieve last. De eerste resultaten zijn zeer positief.

De oplossing is eigenlijk vrij eenvoudig: gebruikmaken van een nieuwe toepassing die de medische verslaglegging ondersteunt met AI. “Ik laat het meedraaien tijdens poliklinische consulten met mijn patiënten,” vertelt Esther Verstraete, neuroloog in Rijnstate.

“De tool luistert mee en zet spraak om naar tekst. Vervolgens maakt de tool een gestructureerde samenvatting van ons gesprek. Ik loop de tekst altijd even door en pas aan waar nodig. Over het algemeen doet het programma zijn werk goed en hoef ik niet veel aanpassingen te doen. Vervolgens staan met een druk op de knop de gegevens in het patiëntendossier. Het scheelt me kostbare tijd en energie. Maar de grootste winst van deze ontwikkeling is dat ik tijdens een consult mijn volle aandacht bij mijn patiënten en het gesprek kan hebben. “Dank voor de aandacht” hoor ik nu net wat vaker dan
voorheen.”

Lees hier het volledige artikel.