Veranderingen in de AWBZ; krijgen mensen de zorg die nodig is?

Vanaf 1 april houden zeven landelijke cliëntenorganisaties samen de Meldactie AWBZ gedurende de hele maand. De meldactie is bedoeld voor mensen die begeleiding, verzorging of verpleging nodig hebben. Zij kunnen hun ervaringen vertellen: wat gaat goed en wat gaat er mis.

 Is de zorg voldoende of krijgen mensen te weinig zorg waardoor zij in de problemen komen. De meldactie AWBZ duurt de hele maand april, er kan zowel online als telefonisch worden gemeld.

Veel cliënten krijgen te maken met versobering van de AWBZ. Een deel van deze mensen kan ermee leven, een ander deel ondervindt grote problemen. Zoals een overbelasting van mantelzorgers, vereenzaming en soms verwaarlozing van zichzelf.
In 2009 werd duidelijk dat eenderde van de thuiswonende mensen sterk achteruit gaat in de toegekende zorg. Verkenningen van cliëntenorganisaties laten zien dat zoiets niet zonder moeilijkheden gaat.

 Vier op de tien mensen ervaren problemen door de achteruitgang. En als mensen voor extra ondersteuning aankloppen bij de gemeente, bij de school of bij de welzijnsvoorzieningen dan lopen ze vaak vast. Het gevolg is dat familie en mantelzorgers zorgtaken moeten overnemen en de zorg wegvalt als dat niet mogelijk is.

 Voor korte tijd is dat misschien wel op te vangen en lijkt het allemaal wel mee te vallen. Maar als de zwaardere zorgtaak van mantelzorgers of de weggevallen zorg structureel en langdurig is, ligt het toch een stuk ingewikkelder.

Daarom gaan de cliëntenorganisaties opnieuw de ervaringen van mensen verzamelen. In 2009 hebben 4.500 mensen hun verhalen verteld. De inzichten zijn aan de regering en de Tweede Kamer voorgelegd.

 De nieuwe Meldactie AWBZ duurt de hele maand april. Iedereen kan meedoen: cliënten, mantelzorgers en zorgverleners. Er kan zowel via de websites als telefonisch worden gemeld.
Melden kan via meldactieawbz.nl en via de telefoon op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur, (030) 29 16 777.

 De samenwerkende cliëntenorganisaties

Centrale Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO) is het samenwerkingsverband van de ouderenorganisaties Unie KBO, PCOB, NOOM en NVOG. www.ouderenorganisaties.nl

De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) is de koepel van ruim 160 patiëntenorganisaties van mensen met een chronische ziekte of handicap. www.cg-raad.nl

Landelijk Platform GGz is een koepel van 20 cliënten-, familie- en categorale organisaties in de geestelijke gezondheidszorg. www.platformggz.nl

LOC Zeggenschap in zorg vertegenwoordigt 2.200 cliëntenraden van thuiszorginstellingen, woonzorgcomplexen, verzorgings- en verpleeghuizen, welzijn, geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke opvang en de cliënten in die sectoren. www.loc.nl

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) is een samenwerkingsverband van (koepels van) patiëntenorganisaties. De lidorganisaties zijn actief op allerlei werkterreinen, in de algemene gezondheidszorg en de langdurige zorg. www.npcf.nl

Per Saldo is de belangenvereniging van en voor mensen met een persoonsgebonden budget in Nederland. www.persaldo.nl

Platform VG is de koepelorganisatie voor landelijke collectieve belangenbehartiging
van mensen met een verstandelijke beperking en hun ouders en vertegenwoordigers. www.platformvg.nl

Mezzo, Landelijke Vereniging voor Mantelzorgers en Vrijwilligerszorg ondersteunt de actie. www.mezzo.nl

Zorgbelang Nederland en regionale zorgbelangorganisaties ondersteunen de actie.
www.zorgbelang-nederland.nl

 Bron: npcf