De landelijke luisterlijn blijft overbelast door oplopende wachttijden GGZ

Het aantal mensen dat contact zoekt met de landelijke luisterlijn Sensoor om te praten over psychische problemen neemt alarmerend snel toe. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de GGZ.

De landelijke luisterlijn, waar vrijwilligers dag en nacht een luisterend oor bieden, maakt zich zorgen. De lange wachtlijsten verergeren niet alleen psychische klachten, de drempel om psychische hulp te zoeken wordt hoger, zo blijkt in gesprekken.

Het lijkt maar niet te lukken om de wachttijden in de GGZ terug te brengen binnen de daarvoor geldende normen voor 1 juli 2018. Dat blijkt uit de rapportage die de Nederlandse Zorgautoriteit in opdracht van staatssecretaris Blokhuis heeft gemaakt.

Volgens de staatssecretaris blijken de afspraken die de partijen in juli vorig jaar hebben gemaakt te ambitieus. ‘Ik ben daarover zeer teleurgesteld. Vooral voor de mensen die soms vele maanden moeten wachten op hulp en zorg. Ik ga alle betrokken partijen stevig aanspreken op hun verantwoordelijkheid. De oplossing is niet simpel, maar ik zie echt wel dat er meer kan. Ik ga hierover op zeer korte termijn in gesprek met aanbieders, verzekeraars en toezichthouders,’ aldus de staatssecretaris.

Lees hier het volledige artikel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *