Ruimte voor versterken concurrentie zorgverzekeraars

Onderscheiden zorgverzekeraars zich voldoende van elkaar zodat er echt iets te kiezen valt? Wordt het nieuwe zorgverzekeraars onnodig moeilijk gemaakt om op de markt toe te treden? Is het aanbod van zorgverzekeraars te complex om een goede keuze voor een zorgverzekering te maken? Drie vragen die volgen uit de tussenrapportage over concurrentie tussen zorgverzekeraars. Ze vormen de start voor het eindrapport. Dit jaar neemt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de zorgverzekeraars extra onder de loep.

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM: ‘Goede en betaalbare zorg is van belang voor alle consumenten. Concurrentie tussen zorgverzekeraars betekent dat er voor consumenten iets te kiezen valt. We denken dat daarin nog wel wat te verbeteren is. Dat gaan we samen met de Nederlandse Zorgautoriteit verder onderzoeken.’

Zorgverzekeraars spil in zorg
Zorgverzekeraars hebben een belangrijke positie in een toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar zorgstelsel in Nederland. Consumenten kiezen een zorgverzekeraar die het beste bij hen past. Om de zorgverzekeraars scherp te houden is het belangrijk dat er voldoende dynamiek in die markt zit. Dat kan bijvoorbeeld door overstappende consumenten. Ook nieuwe of groeiende zorgverzekeraars die nieuwe producten in de markt zetten maken dat er meer dynamiek in de markt komt. Het helpt als er duidelijke en makkelijk te vergelijken producten zijn. Dat versterkt de concurrentiedruk tussen zorgverzekeraars. Het stimuleert hen om in het belang van de verzekerde kwalitatief goede zorg voor een goede prijs af te spreken met zorgaanbieders, zoals huisartsen, wijkverplegers of ziekenhuizen.

Lees hier het volledige artikel.