ACM wil kansen voor merkloze geneesmiddelen

Betaalbare geneesmiddelen zijn belangrijk voor het in de hand houden van de kosten van de zorg. Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert dat fabrikanten van merkgeneesmiddelen wereldwijd de toetreding van goedkopere merkloze geneesmiddelen soms tegenwerken. Dat maakt geneesmiddelen onnodig duur.

Soms kan de Mededingingswet ingezet worden, maar die kan niet in alle gevallen schadelijk gedrag van geneesmiddelenfabrikanten aanpakken. ACM publiceert een beschrijving van de geneesmiddelenmarkt en de toetreding van merkloze geneesmiddelen. Ook voor de nieuwe generatie geneesmiddelen blijft ACM de ontwikkelingen scherp in de gaten houden.

Markt voor geneesmiddelen
Merkfabrikanten passen verschillende marketing- en verkooptechnieken toe om hun geoctrooieerde merkgeneesmiddelen aan de man te brengen. Octrooien bieden bedrijven de mogelijkheid om hun uitvinding terug te verdienen en zijn daarom belangrijk voor innovatie. Maar het gebeurt ook dat een merkfabrikant van geneesmiddelen zijn octrooi op een geneesmiddel verlengt met marginale verbeteringen om zo zijn markt veilig te stellen. Ook zijn er fabrikanten van merkmedicijnen die concurrenten betalen om het goedkopere merkloze medicijn nog niet op de markt te brengen. Een andere methode van medicijnfabrikanten om hun omzet te verhogen is door artsen en specialisten te beïnvloeden.

ACM stelt vast dat sommige medicijnfabrikanten in Nederland tegen zeer hoge kortingen geneesmiddelen verkochten in ziekenhuizen. Patiënten die het medicijn in het ziekenhuis kregen, zijn geneigd om het geneesmiddel thuis ook te willen gebruiken. Het medicijn werd in de apotheek voor een veelvoud van de ziekenhuisprijs verkocht. Door in te spelen op de gewoonte verhoogt een medicijnfabrikant zijn winst, ten koste van goedkopere, maar kwalitatief net zo goede merkloze geneesmiddelen.

Lees hier het volledige artikel.