Beloning gesprek tussen arts en patiënt van belang

Patiëntenfederatie NPCF en Orde van Medisch Specialisten roepen Kamer op; beloning gesprek tussen arts en patiënt van belang. De NPCF en de Orde van Medisch Specialisten (OMS) willen maatregelen om het gesprek tussen arts en patiënt te stimuleren. Zij pleiten voor ‘kijk- en luistergeld’, ofwel een beloning voor alle gesprekken tussen arts en patiënt over de behandelopties en de voor- en nadelen hiervan. De mogelijkheid in de vorm van ‘kijk- en luistergeld’ is nog beperkt omdat het onvoldoende wordt gecontracteerd door de zorgverzekeraars. De organisaties roepen de Kamer op om te komen tot een brede toepassing van ‘kijk en luistergeld’. Vandaag bespreekt de Kamer met minister Schippers de begroting van het ministerie van VWS.

Verkeerde prikkel
“Er zit nu een verkeerde prikkel in het systeem”, zegt Wilna Wind, directeur van Patiëntenfederatie NPCF. “Als je behandelingen betaalt, krijg je behandelingen terwijl we willen dat ook het gesprek wordt beloond. Een consult met goede voorlichting is cruciaal. Een behandeling voor de patiënt is niet altijd nodig of wenselijk.”

Kwaliteitsverbetering
Patiëntenfederatie NPCF en de OMS werken samen aan kwaliteitsverbetering van de zorg. Daarbij kijken de organisaties samen naar oplossingen waarbij de zorg verbetert en in het verlengde daarvan onnodige kosten worden voorkomen. Marcel Daniels, cardioloog en voorzitter van de Raad van Kwaliteit van OMS: “Het is de verantwoordelijkheid van de medisch specialist om aan patiënten goede en zinnige informatie te verschaffen. Daarom moeten we doorgaan op de ingeslagen weg, de juiste informatie genereren en deze informatie gebruiken in dialoog met de patiënt.”

Drie vragen
Patiëntenfederatie NPCF en de OMS komen met een campagne om het gesprek tussen arts en patiënt in de spreekkamer te ondersteunen. De campagne is gebaseerd op drie vragen die het voor patiënt en arts mogelijk maken om op basis van gerichte informatie de goede keuze te maken:

-Wat zijn mijn mogelijkheden?
-Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
-Wat betekent dat in mijn situatie?

De komende weken worden de vragen in een aantal poliklinieken getest. Vervolgens wordt een landelijke publiekscampagne vormgegeven om met de campagne zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Lees hier het volledige artikel.