Commercialisering in de huisartsenzorg in opkomst, maar we weten nog onvoldoende

Commerciële partijen zijn in toenemende mate actief in de Nederlandse huisartsenzorg. Ze vormen ketens van huisartsenpraktijken door praktijken op te kopen of verbinden praktijken aan zich door digitale diensten aan te bieden, zoals online platforms. Dit kan het begin zijn van een grote verandering in de organisatie van de eerstelijnszorg.

Er is echter nog onvoldoende zicht op de volledige omvang ervan en op de voor- en nadelen van deze ontwikkeling. Meer onderzoek is dan ook hard nodig. Dat blijkt uit een verkennende studie van het Nivel.

De huisartsenzorg in Nederland staat voor grote uitdagingen. In een aantal regio’s dreigt een tekort aan huisartsen. Tegelijkertijd kiezen jonge huisartsen er minder vaak voor om een eigen praktijk te runnen. Regeldruk, administratieve lasten en een hoge werkdruk maken praktijkhouderschap onaantrekkelijk. Bovendien zijn de overnamekosten van bestaande praktijken vaak hoog.

Praktijkovername en ketenvorming
Een aantal partijen speelt daar op in door praktijken over te nemen of aan elkaar te rijgen onder een gemeenschappelijke naam. Huisartsen komen dan in loondienst of werken als zzp-er voor zo’n bedrijf. Een aantal van deze bedrijven werkt met extern kapitaal en winstoogmerk.

Lees hier het volledige artikel.