Consument, meld wachttijden in de ggz bij je verzekeraar

Mensen die in de ggz op de wachtlijst terechtkomen, kunnen dat melden bij hun zorgverzekeraar. De verzekeraar heeft zorgplicht, en moet een verzekerde als die dat wil doorverwijzen naar een zorgaanbieder die wel op korte termijn ruimte heeft.

Er zijn normen afgesproken voor wachttijden in de ggz. Zo mag er vier weken zitten tussen het moment dat je een behandelaar belt voor een afspraak en het moment dat je voor het eerst terecht kunt. Na de eerste ontmoeting met de behandelaar mag het zes weken duren tot de daadwerkelijke behandeling begint.

Onderzoek
De NZa heeft op verschillende manieren onderzoek gedaan om de wachttijden in de gespecialiseerde ggz in kaart te brengen. Wij hebben zowel consumenten, zorgaanbieders als verzekeraars naar hun ervaringen gevraagd.
Consumenten melden dat zij vooral bij bepaalde diagnoses langer moeten wachten dan de afgesproken normtijd. Zo moeten cliënten met een autistische stoornis het vaakst langer dan zes weken wachten op de start van de behandeling. Overigens geeft 67% van de mensen aan dat zij binnen vier weken terecht kan bij een zorgverlener, en dat binnen zes weken de behandeling begint.

Zorgaanbieders zien vooral wachttijden voor de diagnoses persoonlijkheidsstoornissen, stemmingsstoornissen en autisme. Er is echter geen compleet overzicht van de actuele wachttijden in de ggz. Uit het onderzoek blijkt dat niet alle zorgaanbieders het aan verzekeraars melden als patiënten langer dan de normtijd bij hen moeten wachten. Patiënten trekken daarnaast zelden aan de bel bij hun verzekeraar als ze lang op een wachtlijst terecht komen.
Daardoor hebben verzekeraars onvoldoende zicht op de wachttijden. Zij kunnen dan moeilijk  een alternatief aanbieden voor de patiënt. Verzekeraars kopen landelijk gezien bij voldoende aanbieders ggz-zorg in, maar verdelen de budgetten niet goed over de zorgaanbieders.

het volledige artikel.