Donateur wantrouwt internationale goede doelen

Donateurs vertrouwen internationale hulporganisaties het minst bij de besteding van het geld. Maar door de vluchtelingencrisis is hun jarenlange imagodaling gestopt. Liever zoeken donateurs een goed doel dichter bij huis.

Dit blijkt uit de vierde editie van het  tweejaarlijkse Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 2.000 Nederlanders. KWF Kankerbestrijding staat wederom bovenaan de lijst en is zelfs het sterkste merk van de totale not-for-profit sector.  Lees hier meer details over het Goede Doelen Merkenonderzoek.
Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek:
• Vertrouwen in keurmerken voor goede doelen bedroevend laag
• Kinderpostzegels is de populairste wervingsactie
• Reputatie van natuurorganisaties keldert al jaren
• KiKa kan meeste nieuwe donateurs verwachten
Top-10 van sterkste merken in de goededoelensector (+ positie in 2014)
1.(1) KWF Kankerbestrijding
2.(3) Rode Kruis
3.(2) KiKa
4.(4) Wereld Natuur Fonds
5.(6) CliniClowns
6.(5) Hartstichting
7.(11) UNICEF
8.(7) Artsen zonder Grenzen
9.(8) Leger des Heils
10.(9) Ronald McDonald Kinderfonds
Donateur geeft het liefst aan goed doel dichtbij huis
Goede doelen die zich richten op het verbeteren van de situatie in eigen land hebben duidelijk een streepje voor bij de gemiddelde Nederlander. Vandaar dat organisaties als het Leger des Heils en CliniClowns zo’n sterke reputatie hebben
Lees hier het volledige artikel.