Er zijn meer belangen dan alleen die van de cliënt

‘Onderhandelen is niet gebruikelijk onder professionals in het sociaal domein. De meeste sociaal werkers kijken liever hoe ze iets toch nog voor elkaar kunnen krijgen dan dat ze “nee” zeggen omdat ze bijvoorbeeld te weinig tijd hebben.’

Dat zegt Shirine Moerkerken, spreker op de Beleidsdag Sociaal Domein, als ze een voorbeeld geeft van een vastgezet patroon.

Shirine Moerkerken is interventiekundige. Ze helpt bestuurders, directeuren, managers en medewerkers in organisaties bij het zoeken naar antwoorden op complexe verandervraagstukken. ‘In de loop van de tijd ontwikkelt iedere organisatie vaste patronen. Hoe mensen dat soort patronen binnen organisaties met elkaar ontwikkelen, heeft onder meer te maken met de locatie van de organisatie, de geschiedenis van de organisatie, de taal die mensen met elkaar spreken en de verhalen die ze vertellen. Om patronen waarin je met elkaar vastloopt te doorbreken, moet je eerst herkennen wat die patronen zijn om te voorkomen dat je alleen aan symptoombestrijding doet.’

Cliënt centraal
Ook in het sociaal domein ziet Moerkerken patronen die ‘gekraakt’ kunnen, en moeten, worden voor een beter resultaat. ‘Zo spreekt iedereen bijvoorbeeld over “het Sociaal Domein” alsof we dan weten waar we het over hebben. Alsof dat een afgebakend iets is. Dat is het niet. Het praten in dergelijke algemene terminologie, maakt dat mensen vergeten om precies te kijken en te onderzoeken naar wat er in het klein hier en nu aan de hand is.’

Lees hier het volledige artikel.