Extra zorgpersoneel overbodig

We hebben voldoende personeel in de zorg. Ook voor in de toekomst. Dat zegt Richard Boucherie, hoogleraar Stochastische Operations research aan de Universiteit Twente. Volgens Boucherie is het grootste probleem in de zorg het tekort aan mensen. ‘We kunnen het prima betalen met z’n allen. Juist de bemensing zorgt voor problemen als we niets doen. Het mooie is dat we niet eens harder hoeven te werken, maar juist slimmer. Meer halen uit dezelfde middelen terwijl de tevredenheid blijft of zelfs stijgt.’

Pieken en dalen

De personele problemen worden met name veroorzaakt door piekbelasting. Op vaste tijden in de zorg is het heel erg druk, deze momenten zijn te spreiden over de dag of week waardoor de drukte verschuift naar minder drukke perioden. Boucherie vergelijkt het met een kassarij. Wanneer elke tien minuten een klant aan de kassa verschijnt is dat makkelijker te verwerken dan wanneer de klanten allemaal tegelijk aansluiten. ‘Verspreiding van de werklast zorgt voor rust en overzicht.’

Nieuwe scanner of niet?

Als voorbeeld noemt Boucherie een project bij het AMC. ‘We hebben gekeken naar de toegangstijden van de CT-scanner. Het AMC wilde een nieuwe scanner kopen om de toegangstijden te verlagen. Uiteindelijk hoefde dat niet door goed naar de variabiliteit te kijken. Het bleek dat sommige patiënten te laat kwamen of meer tijd in beslag namen doordat een infuus aangelegd moest worden voordat zij in de scanner gingen. We lieten patiënten tien minuten eerder verschijnen op de afspraak en het infuus werd vooraf in een andere kamer aangelegd. Daarmee wisten werden de beschikbare tijdvakken van 20 minuten per patiënt wel gehaald en hoefde er geen derde scanner te aangeschaft te worden.

Planning

Voorbeelden als bij het AMC zijn vaker toepasbaar in de zorg, meent Boucherie. ‘We moeten proberen de variabelen voorspelbaar te maken. Dat is mogelijk met wiskundige modellen. Het is daarbij goed om te weten dat efficiency hand in hand gaat met kwaliteit van zorg: patiënten hoeven minder lang te wachten, personeel ervaart minder druk en planningen lopen op schema. Als we dat goed doen, kunnen we de aan huidige zorgvraag voldoen met het huidige personeel.’

Bron: Zorgvisie