Goede zorg en aardige zorg

Tijdens een symposium over vakmanschap in de zorg gaf een patiënt desgevraagd zijn visie hierop: ‘Een essentieel onderdeel van het vak van zorgprofessionals is aardig zijn.

‘Professionals wordt geleerd om goed te zijn in hun vak, niet per se om aardig te zijn’, lichtte de patiënt zijn visie toe. Maar voor mij als patiënt is aardig zijn een essentieel onderdeel van dat vak. Niet iets wat erbij komt als extraatje, wat je alleen doet als er tijd voor is.’ Op hetzelfde symposium sprak een arts over empathie, betrokkenheid, meeleven. Maar ook over ‘door de ogen van de patiënt kijken’. Je afvragen ‘wat heeft deze patiënt nu nodig?’. Er bestaan patiëntenadviesraden om professionals en organisaties daarbij te helpen en we meten steeds vaker kwaliteit zoals beleefd door patiënten. Dat zijn goede ontwikkelingen. Toch had ik het gevoel dat Niek van den Adel, de ervaringsdeskundige van het symposium, het over wat anders had.

Lees hier de volledige blog.