Lichtpuntjes bij aanpak wachttijden in de zorg, maar nog geen echte verbetering

De lange wachttijden voor medische behandelingen staan op de agenda in de zorg. In verschillende sectoren werken aanbieders en zorgverzekeraars samen om te lange wachttijden aan te pakken.

Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit in ‘Wachttijdprojecten tussenstand’ waarin wij een overzicht geven van de aanpak van de wachttijden in de medisch-specialistische zorg, de langdurige zorg, de ambulancezorg, de wijkverpleging en de ggz.

Het beeld in de vijf sectoren is wisselend. De beste resultaten worden geboekt als aanbieders en zorgverzekeraars onderling regionaal of per specialisme afspraken maken over de wachttijden. Voor oogziekten bijvoorbeeld hebben oogartsen, optometristen, verzekeraars, huisartsen, beroeps- en patiëntenorganisaties samen met de NZa afspraken gemaakt om de wachttijden terug te dringen.

Ook in de ambulancezorg en de langdurige zorg hebben we hiervoor bijeenkomsten georganiseerd, waarin good practices over de wachttijden zijn gedeeld.

Lees hier het volledige artikel.