Meer onderwijs heeft geen invloed op veroudering van de hersenen

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zorgt een langere onderwijsduur niet voor een vertraging van de veroudering van de hersenen. Dat schrijven onderzoekers van het Lifebrain-consortium, onder wie Rogier Kievit van het Radboudumc, in een artikel in *PNAS (*Nationale academie van wetenschappen in Amerika)

Alle hersenen krimpen met de leeftijd. De algemeen aanvaarde opvatting is, dat meer onderwijs het tempo van die krimp vertraagt. Het bewijs daarvoor is echter niet doorslaggevend omdat studies de snelheid van verandering in de loop van de tijd niet hebben kunnen volgen. Tot nu toe.

Hersenen krimpen in hetzelfde tempo
Door bundeling van verschillende Europese hersendatabanken van het Lifebrain-consortium, hebben onderzoekers de hersenveranderingen bij individuen gedurende vele jaren kunnen volgen. Hoewel hoger opgeleide mensen iets grotere hersenvolumes hebben dan lager opgeleiden, zagen de onderzoekers dat ook hun hersenen gedurende het hele leven in hetzelfde tempo krimpen. “Dit suggereert dat hoger onderwijs geen invloed heeft op de veroudering van de hersenen”, zegt Lars Nyberg van de Universiteit van Umeå in Zweden, eerste auteur van de studie en deel uitmakend van het Lifebrain-consortium.

Lees hier het volledige artikel.