Patiënt blijkt beter geïnformeerd met sociale media

Wie een reis boekt, of een nieuwe keuken koopt, vindt het heel gewoon om sociale media te gebruiken om te zien wat anderen vonden van het hotel, of van een koelkast. Ook in de gezondheidszorg hechten mensen grote waarde aan informatie die door patiënten zelf is samengesteld. Tom van de Belt bestudeerde als eerste in Nederland het gebruik van sociale media in de gezondheidszorg. Hij concludeert dat de zorg andere branches gaat volgen en dat het sociale media gebruik onvermijdelijk zal toenemen. Tom van de Belt promoveert op 7 februari aan het Radboudumc met dit onderzoek.

Kwart Nederlanders wil sociale media

Uit het onderzoek van Van de Belt bleek dat voor meer dan 80% van de bevolking internet de meest geraadpleegde bron is voor informatie over gezondheid. Ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking zoekt daarnaast online naar beoordelingen van zorgverleners. Een kwart van de Nederlanders zou ook via sociale media willen communiceren met hun behandelaars. Van de Belt: “In de afgelopen jaren zijn ziekenhuizen wel steeds actiever geworden op sociale media, maar het is nog onvoldoende duidelijk of deze activiteit ook aansluit bij de behoefte van de patiënten en dus bijdraagt aan betere communicatie.”

Lees hier het volledige artikel.