Rolstoelbusjes moeten en kunnen beter!

Veel rolstoel- en scootmobielgebruikers zijn aangewezen op taxivervoer met rolstoelbusjes. Scootmobielen kunnen moeilijk in de busjes komen en de scootmobielgebruiker moet via enkele treden voorin instappen. Ook het vervoer van liggende personen vormt een knelpunt. De Ombudsman wijdde begin november aan dit thema een item. De CG-Raad onderkent de drie knelpunten.

• Toegankelijke busjes:
De busjes zijn ontoegankelijk. Mensen kunnen alleen instappen via een goederenlift aan de achterkant en via een enkele treden voorin. In het gewone OV eisen we ook dat er met toegankelijke bussen wordt gereden; niet met bussen met een goederenlift of hoge instap.

• De oplossing: toegankelijke en instapbare bussen ook in het ‘doelgroepenvervoer’ (taxivervoer). De provincie Gelderland is bezig met de oplossing. Deze provincie heeft hierover een flyer uitgebracht.

• Veilige scootmobielen:
Het is niet mogelijk een scootmobiel veilig vast te zetten. Het onderstel kan worden vastgezet, maar de zitting zit niet stevig genoeg vast op het onderstel, waardoor de passagier niet veilig reist.

• De oplossing: de CG-Raad vindt dat de veiligheidseisen voor scootmobielen op dit punt verbeterd moeten worden. Minister Schultz van Hagen heeft in een brief van 8 november oplossing van dit knelpunt toegezegd. Zij laat momenteel onderzoeken hoe de scootmobiel kan worden aangepast om hem geschikt te maken als zitplaats tijdens het taxivervoer. De CG-Raad is hier blij mee. Lees de brief van minister Schultz van Hagen (pdf-document).

• Liggende Passagiers:
Liggende passagiers worden niet altijd vervoerd door Valys. In het tv-programma de Ombudsman werd een voorbeeld gegeven. Men beroept zich op veiligheidseisen.

• De oplossing: in het verleden is de Tweede Kamer toegezegd dat er maatwerk geleverd zal worden bij liggend vervoer. De CG-Raad vindt dat die belofte moet worden nagekomen.

Bron CG-raad