Selectieprocedures universitaire zorgopleidingen beïnvloeden diversiteit onder studenten

In de discussie ‘loting versus selectie’ neemt wetenschappelijk onderzoeker Suzanne Fikrat-Wevers geen standpunt in. Wel drukt ze universitaire zorgopleidingen in Nederland op het hart te investeren in hun huidige selectieprocedures om de diversiteit onder studenten te vergroten. ‘Zorg ervoor dat je de kansengelijkheid serieus neemt.’

Universitaire zorgopleidingen, zoals geneeskunde, krijgen ieder jaar meer aanmeldingen dan dat er plekken zijn. Daarom verdelen ze de beschikbare plekken met selectieprocedures, die in Nederland per opleiding kunnen verschillen. Dit leidt tot zorgen over een mogelijk verlies van diversiteit onder studenten, terwijl diversiteit in het hoger onderwijs van groot maatschappelijk belang is: een diverse populatie gezondheidsprofessionals draagt bij aan de kwaliteit en toegankelijkheid van de gezondheidszorg.

Wetenschappelijk onderzoeker Suzanne Fikrat-Wevers onderzocht daarom bij bijna 2000 kandidaten van de bacheloropleidingen van vijf universitaire zorgopleidingen de impact van verschillende selectiemethoden, zoals cijfers, CV’s en kennistoetsen, op kansenongelijkheid. Daarnaast bestudeerde zij de invloed van verschillende voorbereidingsactiviteiten op de diversiteit en vroeg zij meer dan 700 kandidaten naar hun mening over dit onderwerp. Vrijdag 8 maart promoveert zij op dit onderwerp.

Lees hier het volledige artikel.