Standaardisatie en afstemming must voor informatieoverdracht dag- nachtzorg

Om goede 24-uurs zorg te kunnen leveren aan cliënten, is de informatieoverdracht tussen dag- en nachtzorg van groot belang. Dit vraagt om heldere communicatie en afstemming tussen zorgmedewerkers.

Steeds vaker vindt de informatie uitwisseling plaats via digitale systemen, aldus zorgorganisatie Vilans.Niet alle informatie is echter even belangrijk. Bovendien is vaak niet duidelijk waar zorgmedewerkers echt behoefte aan hebben. Een vraag is verder: hoe kunnen leveranciers van verschillende systemen in die informatiebehoefte voorzien en zo optimaal ondersteunen in 24-uurs zorg?  Vilans onderzocht deze vragen samen met zorgaanbieders en leveranciers van ECD’s en domoticasystemen en roept zorgaanbieders op van de conclusies speerpunten te maken in 2017.

Afstemming belangrijk
De dag- en nachtzorg blijken vaak gescheiden werelden, schrijft Timmer in haar blog, terwijl juist de afstemming tussen beiden zo belangrijk is. Het afgelopen jaar heeft Vilans een verkenning gedaan naar deze gescheiden werelden. We hebben tijdens de verkenning gezien dat zowel in de dag- als nachtzorg wordt geïnvesteerd om meer cliëntgericht te werken.

Dit draagt bij aan betere kennis en expertise, maar heeft ook een risico op een te nauwe focus op de dag- óf nachtzorg. Hierdoor wordt men te weinig in staat gesteld om aandacht te hebben op een breder perspectief, namelijk het totale leven van de cliënt. “Onze conclusie is: de kracht ligt in de samenwerking en heldere communicatie tussen medewerkers, cliënten en verwanten.”

Lees hier het volledige artikel.