Twee minuten-norm voor bereikbaarheid huisartsen niet haalbaar

De twee-minuten norm voor de telefonische bereikbaarheid van huisartsen is niet haalbaar. De norm is daarom niet meer opgenomen in de vernieuwde richtlijnen voor bereikbaarheid en beschikbaarheid van de huisartsenpraktijk. Dat stelt de Landelijke Huisartsen Vereniging.De LHV geeft aan dat de twee minuten norm voor telefonische bereikbaarheid niet haalbaar is gebleken. De organisatie gaat de komende jaren onderzoek doen om inzicht te krijgen in de haalbaarheid van de norm. De uitkomsten van dit onderzoek zullen dienen als input voor de discussie over een nieuwe richtlijn.

Triage

In deze huidige, vernieuwde richtlijn staat vermeld dat een huisartsenpraktijk minimaal zes uur per dag telefonisch bereikbaar moet zijn. Er moet dan altijd een medisch deskundige persoon die triage kan afnemen, aan de lijn zitten. De LHV stelt dat de huisartsenpraktijk in principe de hele dag bereikbaar moet zijn (exclusief pauzes), maar dat dit voor solopraktijken niet altijd haalbaar is. Daarom wordt uitgegaan van minimaal zes uur per dag.
In spoedgevallen moet een patiënt binnen 30 seconden iemand aan de telefoon krijgen. De spoedlijn moet altijd gescheiden zijn van de patiëntenlijn en intercollegiale lijn. De huisarts moet bij spoedgevallen zijn best doen om binnen vijftien minuten aanwezig te zijn bij de hulpvrager of een andere hulpverlener/instantie inschakelen.

Bron: Mednet