Uitvoering CAK nog steeds aandachtspunt

Uitvoeringsorganisatie *CAK (*centraal administratie kantoor) is sinds 2019 bezig met het verbeteren van de interne organisatie. De afgelopen jaren heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dit proces nauwlettend gevolgd. In het CAK rapport 2021 constateert de NZA dat er op beperkte onderdelen vooruitgang is geboekt.

Deze verbeteringen zijn noodzakelijk voor goede dienstverlening aan de cliënten en de rechtmatige uitvoering van de wettelijke taken door het CAK. Wat ons zorgen baart, is dat eerder gesignaleerde verbeterpunten nog niet afgerond zijn. Daarnaast komt uit dit rapport naar voren dat door de trage uitvoering van de processen, waar maatregelen zijn getroffen om onjuistheden in het verleden te corrigeren, cliënten benadeeld kunnen worden.

Restitutieregeling
Het CAK stelt onder meer de eigen bijdrage vast die cliënten moeten betalen voor zorg die zij ontvangen vanuit de Wet langdurige zorg of Wet maatschappelijke ondersteuning. Doordat het CAK hierbij fouten heeft gemaakt, zijn er cliënten die de afgelopen jaren of te weinig of te veel eigen bijdrage hebben betaald. Cliënten die te weinig eigen bijdrage hebben betaald worden door het CAK vrijgesteld van bijbetaling. Cliënten die te veel eigen bijdrage hebben betaald voor de zorg die zij ontvingen, hebben recht op terugbetaling.

Lees hier het volledige artikel.