Van wachtkamer naar app: zorg op afstand steeds populairder

Online persoonlijk advies van een arts of verpleegkundige inwinnen bij ongerustheid over je gezondheid wordt steeds populairder in Nederland. Dit kan geconcludeerd worden uit de groei van het aantal vragen dat vorig jaar bij de digitale zorgdiensten van Medicinfo in behandeling werd genomen.

In 2019 kregen zij bijna een kwart meer vragen binnen dan het jaar ervoor. Vooral appen met een expert blijkt een succesvol communicatiemiddel. Ruim 60% van de vragen werd via een van de appdiensten gesteld. Medicinfo ziet ook in de eerste maanden van 2020 het aantal gebruikers van met name de app verdubbelen, en verwacht dat deze stijgende lijn zich blijft voortzetten.

Zorg op afstand, ook wel e-health genoemd, is nog steeds een relatief nieuwe vorm van zorg en volop in ontwikkeling. Hierbij kan een zorgverlener een patiënt helpen zonder dat zij fysiek bij elkaar aanwezig hoeven te zijn, bijvoorbeeld door (beeld)bellen en appen. De afgelopen 20 jaar ontwikkelde Medicinfo verschillende diensten voor medisch advies waarbij de laatste jaren de nadruk ligt op persoonlijk advies op afstand. Hiervoor worden vooral de telefoon en app gebruikt: via deze kanalen werden in 2019 dubbel zo veel vragen gesteld. Sinds eind vorig jaar is het ook mogelijk om je vraag aan een huisarts voor te leggen via beeldbellen.

Lees hier het volledige artikel.