Veel gemeenten bewaken opvragen persoonsgegevens nog onvoldoende

Bij 83 procent van de gemeenten zijn voor het opvragen van persoonsgegevens via Suwinet nog steeds niet voldoende beveiligingsmaatregelen getroffen. Slechts bij 17 procent van de gemeenten is dat wel het geval. De Inspectie *SZW (*Sociale zaken en werkgelegenheid) komt tot deze conclusies in haar rapport “Suwinet: veilig omgaan met elkaars gegevens” dat is gepubliceerd.Het inspectieonderzoek werd uitgevoerd als vervolg op het rapport “De burger bediend in 2013”. Toen voldeed 96 procent van de gemeenten niet aan deze normen.

Via Suwinet wisselen gemeenten, UWV en SVB persoonsgegevens uit voor het verstrekken van uitkeringen, voor de ondersteuning bij het vinden van werk en voor handhaving. Het gaat daarbij onder meer om inkomsten, uitkeringsgegevens, autobezit en opleidingsgegevens. Maandelijks worden miljoenen gegevens geraadpleegd.

Het vervolgonderzoek laat nu zien dat er op het terrein van informatiebeveiliging in een periode van bijna twee jaar een verbetering is opgetreden. Deze verbetering is gerealiseerd door individuele gemeenten of samenwerkingsverbanden. Aanvullend zijn er (ondersteunende) acties gestart vanuit het opdrachtgeversberaad (SVB, UWV en VNG) in het kader van het programmaplan “Borging veilige gegevensuitwisseling Suwinet” . Maar het totaalbeeld is in de ogen van de Inspectie nog steeds onvoldoende, gezien het feit dat de normen al sinds 2002 van kracht zijn. Gemeenten moeten niet alleen de verantwoordelijkheid voelen voor een veilig gebruik van gegevens, maar deze ook intern door vertalen zodat het veilig gebruik van gegevens onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk.

Lees hier het volledige artikel.