‘Verzekeraar moet klagende patiënt bijstaan’

Zorgverzekeraars moeten aanbieders rechtstreeks aanspreken wanneer hun verzekerden klachten hebben over de kwaliteit van zorg. Dat bepleit Ombudsman Zorgverzekeringen Reina van Marwijk Kooy. Nu verwijzen verzekeraars deze klanten veelal door naar de klachtencommissie van het ziekenhuis, terwijl ze als inkopers medeverantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van zorg.

Die inkooprol betekent volgens Van Marwijk Kooy dat verzekeraars in geval van klachten voor hun klanten moeten uitzoeken of de geleverde kwaliteit overeenkomt met de contractueel vastgelegde kwaliteit. In plaats daarvan merkt Van Marwijk Kooy dat verzekeraars zich niet verantwoordelijk voelen. Ze verwijzen hun klanten vaak alleen naar de klachtencommissie van het ziekenhuis terug. “Ik vind dat niet terecht,” zegt ze over die gang van zaken. “De verzekeraars pretenderen op kwaliteit in te kopen. Dan zijn ze ook verantwoordelijk als verzekerden niet de kwaliteit ervaren die hun verzekeraars met de zorgaanbieder heeft afgesproken.”

Steeds vaker ziet de Ombudsman Zorgverzekeringen klachten over de kwaliteit van zorg haar bureau passeren. Het afgelopen jaar heeft ze enkele verzekeraars aangesproken op de manier waarop ze daarmee omgingen. Die gingen vervolgens niet op haar opmerkingen in. Ze verwacht dat het aantal klachten hierover toeneemt omdat verzekeraars steeds selectiever contracteren. Dit heeft gevolgen voor de keuzevrijheid die verzekerden met een natura-polis hebben.

Lees hier het volledige artikel.