Wat de umc’s leren van patiënten

Patiënten ervaren de zorg in universitair medische centra (umc’s) over het algemeen als goed. Wel zijn er concrete verbeterpunten, zoals de communicatie over bijwerkingen van medicijnen.

Dat blijkt uit de nieuwste gegevens van de Patiëntervaringsmonitor (PEM). Daarvoor is tussen september en eind november 2020 aan patiënten in de umc’s gevraagd wat goed gaat en wat beter kan.

Goede zorg is zorg die door de patiënt als goed wordt ervaren. Vandaar dat de umc’s samenwerken aan het verbeteren van de patiëntervaringen in de zorg. Hiervoor is de Patiëntervaringsmonitor (PEM) ontwikkeld. De umc’s zijn er op gericht te leren van de ervaringen van patiënten om zo de zorg te verbeteren. Dit doen zij aan de hand van de volgende acht factoren:

  • Snelle toegangtot betrouwbare zorg/advies
  • Betrokkenheid bij beslissingen, respect voor voorkeuren patient
  • Emotionel steun, enpathie, en respect

Lees hier het volledige artikel.