Zorggebruikers zien zowel positieve als negatieve kanten van het e-consult

Huisartsen en medisch specialisten bieden steeds vaker de mogelijkheid om via een website of e-mail een vraag te stellen: het e-consult. Toch wordt dit door zorggebruikers nog maar weinig gebruikt.

Uit onderzoek uitgevoerd in 2017 in het kader van de jaarlijkse Nictiz NIVEL eHealth-monitor blijkt dat zorggebruikers zowel positieve als negatieve kanten van het e-consult zien.

Meerwaarde van het e-consult zien zorggebruikers vooral in dat je het kan doen als het je uitkomt en dat je de tijd hebt om na te denken over de vraag die je wilt stellen. Minder persoonlijk contact en minder mogelijkheden om door te vragen zien ze als negatieve punten. Zorggebruikers die ervaring hebben opgedaan met het e-consult zijn positiever dan zorggebruikers zonder ervaring.

E-consult wordt veel aangeboden, maar gebruik blijft achter
Via internet 24/7 een vraag kunnen stellen aan de (huis)arts kan makkelijk zijn voor patiënten. Dit wordt een e-consult genoemd. Een groeiend aantal artsen biedt het e-consult aan. Zes op de tien huisartsen en 34% van de medisch specialisten gaf in 2016 aan dat bij hen via internet een vraag kon worden gesteld. Artsen kunnen een e-consult declareren bij de zorgverzekeraar. Dit betekent overigens niet dat het e-consult frequent gebruikt wordt; voor beide groepen zorgverleners gaf in 2016 3% van de zorggebruikers aan via e-mail of website een vraag te hebben gesteld aan hun zorgverlener.

Lees hier het volledige rapport (PDF)