Zorgprofessionals denken nog te veel in eilandjes

Vooral ziekenhuizen werken te slecht samen.
Zowel zorgconsumenten als zorgprofessionals in Nederland ervaren een gebrek aan patiëntgerichtheid en samenwerking in de zorg. Schotten lijken een goede samenwerking in de weg te staan. Dat heeft negatieve gevolgen. Patiënten moeten vaak hetzelfde verhaal vertellen, er worden onnodige kosten gemaakt en vooral zorgprofessionals hebben het idee dat patiënten de adviezen van hun zorgverleners vaak minder goed opvolgen.

Zowel zorgprofessionals als zorgconsumenten benoemen het feit dat zorgprofessionals te veel in eilandjes denken als probleem. Maar liefst driekwart van de zorgconsumenten vindt het zeer belangrijk of essentieel dat er iets aan wordt gedaan om de samenwerking tussen zorgverleners te verbeteren. 57% van de zorgprofessionals is dezelfde mening toegedaan.
Vooral ziekenhuizen moeten beter gaan samenwerken
Het gebrek aan samenwerking lijkt in de tweedelijnszorg het vaakst voor te komen. De grootste verbeterslag lijkt daarbij gemaakt te kunnen worden in de samenwerking tussen verschillende ziekenhuizen. Ook de verschillende manieren van denken en doen tussen zorgprofessionals met verschillende specialismes komt duidelijk als pijnpunt naar voren. Zowel zorgprofessionals als zorgconsumenten noemen dit als belangrijke verbeterpunten.
Wij-zij gevoel in de zorgsector
Zorgprofessionals (huisartsen, specialisten en apothekers) zijn zelf kritisch over de sector waarin ze werken. Wel wijzen ze vooral naar andere (typen) zorgverleners in hun kritiek, iets wat het wij-zij-gevoel en de barrières voor een goede samenwerking nog verder onderstreept. Zorgprofessionals zien hun eigen beroepsgroep (artsenorganisaties, individuele zorgverleners) echter ook als de meest aangewezen partij om voor verbetering te zorgen. Zorgconsumenten wijzen daarvoor vooral naar de overheid.
Lees hier het volledige artikel.