Zorgverlener klaar voor complexere zorgvraag

Zorgverleners zien de zorgvragen van cliënten veranderen. Zij krijgen bijvoorbeeld steeds vaker cliënten met complexe problematiek. Over het algemeen leveren de veranderingen in zorgvragen geen problemen op: zorgverleners voelen zich voldoende competent om met deze veranderingen om te gaan.

Dit blijkt uit een enquête onder ruim 1900 verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners.
Meer cliënten met complexe zorgvragen
Een meerderheid van de zorgverleners ziet een toename in cliënten met vragen die zich uitstrekken over verschillende levensgebieden. Bijvoorbeeld cliënten die naast lichamelijke zorg, ook psychische, of sociale ondersteuning behoeven. Of ondersteuning op het gebied van wonen. Dit maakt zorg extra complex. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste zorgverleners vinden dat ze voldoende competent zijn om deze zorg te bieden. Ongeveer een kwart van de zorgverleners in de thuiszorg, intramurale ouderenzorg, huisartsenpraktijken, ziekenhuizen en gehandicaptenzorg voelt zich minder competent voor deze complexere zorgvragen. De onderzoekers pleiten voor extra ondersteuning voor deze zorgverleners.
Zorgverleners goed toegerust voor hedendaagse, zelfstandige cliënten
De overheid gaat er vanuit dat cliënten steeds meer eigen regie willen hebben. Een meerderheid van de zorgverleners in de thuiszorg, intramurale ouderenzorg, huisartsenpraktijken en ziekenhuizen ervaart een toename van cliënten die eigen regie belangrijk vinden. Zij vinden over het algemeen ook dat cliënten mondiger worden. Zorgverleners voelen zich veelal competent om goed met deze hedendaagse, zelfstandige cliënten om te gaan.
Lees hier het volledige artikel.