Zorgverzekeraars verbeteren aanpak wachttijden

Zorgverzekeraars hebben het afgelopen jaar hun aanpak van wachttijden verbeterd. Dat concludeert de Nederlands Zorgautoriteit (NZa) in een rapport over 2019.

De NZa heeft gekeken of zorgverzekeraars doen wat binnen hun mogelijkheden ligt om de wachttijden terug te dringen in onder meer de geestelijke gezondheidszorg en de medisch specialistische zorg. Petra van Holst, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland: “Dit is allereerst heel mooi nieuws voor verzekerden en zorgverleners. Het is het goed om te zien dat de inspanningen van de zorgverzekeraars in de afgelopen maanden ook écht vruchten afwerpen.”

In het voorjaar constateerde de NZa dat zorgverzekeraars meer konden doen om hun verzekerden op tijd de zorg te geven die ze nodig hebben. “Daar zijn zorgverzekeraars serieus mee aan de slag gegaan”, aldus Petra van Holst. Zorgverzekeraars hebben nu beter inzicht in de aard, omvang en ontwikkeling van wachttijden gekregen. En zetten zich daarnaast actief in om wachtlijsten te beperken daar waar de knelpunten het grootst zijn.

Lees hier het volledige artikel.