Zorgwekkende situatie door patiëntenstop

Onlangs kwamen diverse thuiszorgorganisaties in het nieuws omdat ze een patiëntenstop afkondigden. Deze organisaties meldden dat ze vanwege geldgebrek (vooralsnog) geen nieuwe cliënten aannemen. Hoe verhoudt dit soort aankondigingen zich met de wens van de overheid om zorgbehoevenden zolang mogelijk zelfstandig te laten thuis wonen?

Eind september kondigden twee thuiszorgorganisaties een patiëntenstop aan. De verklaring voor deze mededeling luidde dat de organisaties niet langer alle gevraagde zorg kunnen leveren. Het ging hierbij om de Vierstroom Zorg Thuis in Zuid-Holland en de Stichting Zorgcentra Rivierenland (SZR) in Brabant.

Niet veel later werd duidelijk dat er bij ten minste zes instellingen een zodanig geldtekort is dat er geen nieuwe cliënten aangenomen worden. Het betrof thuiszorgorganisaties in onder andere Helmond, Gouda, Tiel, Rosmalen en de regio Ede.

Verkeerd inkoopbeleid
De achtergrond van de patiëntenstop ligt in het inkoopbeleid van de verzekeraars. Zij lijken niet goed te hebben ingeschat hoeveel extra ouderen en andere zorgbehoevenden thuis blijven wonen vanwege het sluiten van verzorgingshuizen. Nu het richting het einde van het jaar gaat, zijn bij sommige thuiszorginstellingen de krappe budgetten daardoor nu al op. Een woordvoerder van Opella, de instelling die in de regio Ede een patiëntenstop instelde, geeft aan dat zij nieuwe klanten doorverwijst naar aanbieders die nog wel ruimte hebben: “Met pijn in het hart. Overigens hebben we zo lang mogelijk gewacht met het nemen van deze maatregel. We hebben een tijdlang een deel van de overschrijding voor eigen rekening genomen, maar op een gegeven moment moet je daarmee stoppen.” Wel geeft de woordvoerder aan dat acute gevallen nog steeds worden geholpen.

Lees hier het volledige artikel.