Laatste Meldactie AWBZ

Iedereen die te maken heeft met AWBZ-zorg, kan in oktober zijn persoonlijke ervaringen met deze zorg melden via de Meldactie AWBZ. Dat kan via internet en telefonisch. De Meldactie AWBZ is door zeven landelijke patiënten- en cliëntenorganisaties georganiseerd. Zij onderzoeken welke gevolgen mensen ondervinden van de veranderingen in de AWBZ (langdurige zorg) die in 2009 zijn doorgevoerd.

De regels van de AWBZ zijn in 2009 aangescherpt. Met name begeleiding en verpleging & verzorging zijn aangepakt. In veel gevallen krijgen mensen minder uren professionele zorg dan vóór 2009 of is die zorg weggevallen. In 2010 is bovendien een eigen bijdrage voor begeleiding ingevoerd.

Uit de meldactie moet ondermeer blijken of de eigen bijdrage is op te brengen en of het op lange termijn mogelijk is om weggevallen professionele zorg structureel op te vangen binnen het eigen gezin of sociale netwerk.

De cliëntenorganisaties doen sinds 2009 onderzoek naar de effecten van de nieuwe regeling. Deze Meldactie AWBZ is daar onderdeel van en is de laatste in een reeks van vier. Mensen die zelf te maken hebben met langdurige zorg maar ook de mensen om hen heen, kunnen melden. De onderzoekers rapporteren rechtstreeks aan het ministerie van VWS. Op basis van de resultaten van onderzoek en de adviezen van de cliëntenorganisaties, kan de overheid besluiten de regeling aan te passen.

Melden kan via internet op de website www.meldactieawbz.nl . Veel cliëntenorganisaties hebben de vragenlijst ook op hun eigen website staan. Telefonisch melden kan op werkdagen tussen 10.00 uur en 16.00 uur bij Consument en de Zorg 030 29 16 777.
Bron: NPCF