Als inspectie moeten we beter vertellen wat we doen

Veel burgers weten niet wat de Inspectie voor Gezondheidszorg doet. Als inspectie moeten wij dus veel beter vertellen wat mensen van ons kunnen verwachten.

‘Burger ziet kwaliteit vooral als zaak van inspectie’ kopte Skipr op 16 januari. Het bericht betrof het onderzoek waarop Renée Bouwman in december promoveerde. Het initiatief tot dit onderzoek kwam van de inspectie zelf. Wij willen leren van wat burgers  ervaren en verwachten als het gaat om vertrouwen in goede en veilige zorg. Het onderzoek heeft ons veel inzicht geboden, ook in wat burgers verwachten van het toezicht.

Beter vertellen
Renée Bouwman ondervroeg in 2012/2013 mensen die zich tot de inspectie hadden gericht met een klacht over de zorg. Deze mensen waren vaak niet tevreden over de behandeling van hun klacht. In het onderzoek bleek dat veel mensen ervan uitgaan dat de inspectie verantwoordelijk is voor de kwaliteit van zorg. Dat is niet zo.

De zorgaanbieders zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit, inclusief de behandeling van klachten. Ook meenden mensen vaak dat de inspectie de belangen van de individuele burger kan behartigen. Dat is ook niet zo. Wij behartigen de collectieve belangen van 17 miljoen mensen die in ons land van de zorg gebruik maken.

Lees hier het volledige artikel.