Bedrijven in Nederland opgeroepen om zich te registreren via helplevensredden.nl

Vanaf 3 december worden alle bedrijven in Nederland opgeroepen om zich te registreren via helplevensredden.nl als Maatschappelijk Verantwoord & Betrokken Organisatie MV(B)O via de Landelijke SOS ALARM Hulpdienst. Bedrijven hebben een wettelijke verplichting om bedrijfshulpverlening (BHV) te organiseren binnen hun onderneming. Deze hulpverlening is georganiseerd om de aanrijtijden bij een calamiteit van de officiële hulpdiensten te overbruggen onder andere door inzet van BHV’ers. De Landelijke SOS ALARM Hulpdienst vraagt deze bedrijven en organisaties om de hulpverlening van interne hulpverlening uit te breiden naar extern in een cirkel van circa 250 meter rondom het bedrijf. Op deze wijze kunnen collega’s, relaties of passanten die buiten het pand betrokken zijn bij een calamiteit, eerste hulp ontvangen tot officiële hulpdiensten gearriveerd zijn.

Er zijn circa 400.000 Bedrijfshulpverleners in Nederland. Een bedrijfshulpverlener dient zich jaarlijks te certificeren via een certificerende instelling. Een BHV’er wordt getraind om in noodsituaties personen te alarmeren en te evacueren, een brand te blussen en eerste hulp te verlenen tot politie, brandweer en/of ambulance gearriveerd zijn. BHV opleiders verzorgen de opleiding Eerste Hulp, waaronder reanimatie en het gebruik van een AED waarbij de opleiding wordt afgesloten met een onafhankelijk certificaat. Om Het BHV certificaat geldig te houden moet de BHV’er jaarlijks een herhalingscursus volgen.

SOS ALARM Hulpdienst: mensen helpen mensen

Tijdens de troonrede in September sprak Koning Willem – Alexander uit dat de participatiesamenleving van groot belang is waarbij burgers elkaar hulp verlenen en deed een oproep aan burgers om hier een rol in te spelen. De Landelijke SOS ALARM Hulpdienst is een onderdeel van deze samenleving waarbij eerstehulpverleners hulp verlenen bij een calamiteit in hun directe nabijheid tot politie, brandweer en/of ambulance gearriveerd zijn.

Door bedrijven op te roepen om haar BHV’ers landelijk te registreren via helplevensredden.nl wordt de veiligheid door middel van eerstehulpverlening vergroot in heel Nederland. Ook als een ‘buurman’ bedrijf betrokken is bij een calamiteit is het wenselijk dat BHV / EHBO’ers in de nabijheid gealarmeerd worden en eerste hulp verlenen. Niet elk bedrijf heeft de beschikking over tientallen BHV’ers om de juiste zorg voor het eventuele slachtoffer te verzorgen en is hulp van SOS ALARM Hulpverleners in de buurt gewenst aldus Bestuursvoorzitter Antoine Janssen.

Voordelen MV(B)O

Doordat bedrijven hun BHV / EHBO landelijk registeren onder werktijd en beschikbaar stellen in de directe omgeving wordt de veiligheid voor elkaar vergroot. Ook voor de gezinnen van de medewerkers die op dat moment aan het werk zijn, waardoor ze ‘zelf’ niet in de gelegenheid zijn om hulp te verlenen aan hun dierbaren. Andere BHV / EHBO’ers zullen de hulp dienen te verlenen. Door met en voor elkaar deze eerste hulp te organiseren kan er spoedige eerste hulp geboden worden bij een calamiteit tot de professionele hulpdiensten zijn gearriveerd. Diverse kleine en grote organisaties hebben zich al geregistreerd tijdens de testfase van de MV(B)O certificering. Bedrijven kiezen hiervoor omdat dit past binnen hun MVO doelstellingen en beseffen dat eerste hulp verlening gezamenlijk georganiseerd dient te worden vanuit de maatschappij.

Maatschappelijke steun

A merk Organisaties zoals Bilderberg Hotels, diverse Golden Tulip Hotels maar ook Interbest ( reclamezuilen langs de snelweg) of de beveiligingsorganisatie G4S hebben zich aangemeld als MV(B)O partner zoals tientallen kleine en grote bedrijven en opleiders EHBO – BHV. Ook vanuit het publieke domein is interesse en binnenkort zal de eerste gemeente met het gemeentehuis zich registreren als MV(B)O partner om een voorbeeld te geven aan de bedrijven in de desbetreffende gemeente.

Kwaliteit SOS ALARM Hulpverlener

Ambassadeur Hein Vergeer geeft aan dat niet iedere Nederlander zich kan zich registeren via helplevensredden.nl als SOS ALARM Hulpverlener. Hiervoor dient de persoon te beschikken over een geldige certificering EHBO of BHV. Indien de certificering niet geldig is kan registratie niet plaatsvinden. Naast EHBO en / of BHV’ers kunnen medewerkers met eerstehulpcompetenties van de officiële hulpdiensten zich registreren. De politie-, brandweer-, ambulance- of bijvoorbeeld defensiemedewerker kan zich buiten werktijd vrijwillig registreren als SOS ALARM Hulpverlener. Een vaak gehoorde kreet van hulpverleners is dat ze hulp hadden willen verlenen omdat ze in de buurt waren alleen niet op de hoogte waren van de calamiteit bijvoorbeeld een straat verderop. Na registratie kunnen ze gealarmeerd worden via de SOS ALARM Hulpdienst.

Ook buiten werktijd SOS ALARM Hulpverlener?

De hulpverlener die hulp verleent tijdens werktijd kan zich vrijwillig registreren buiten werktijd. Zodat een hulpverlener ook hulp kan verlenen in de eigen woon- of sportomgeving, tijdens een dagje uit naar een stad, strand et cetera. De hulpverlener is te alarmeren via GPS / SMS en kan zelf de beschikbaarheid aan of uit zetten wanneer dit gewenst is. Er wordt alleen een SOS ALARM verzonden naar hulpverleners die in de directe nabijheid zijn van de calamiteit en over de gewenste competenties beschikken. Elke calamiteit vereist verschillende competenties, de Landelijke SOS ALARM Hulpdienst zal alleen de hulpverleners oproepen die gecertificeerd zijn voor de desbetreffende calamiteit. De hulpverlener kan in zijn persoonlijk profiel aangeven voor welke calamiteit hij of zij gealarmeerd wilt worden. Uiteraard worden alleen hulpverleners ingezet die de juiste competenties bezitten. Voor welke calamiteiten de hulpverlener gealarmeerd wenst te worden indien deze over de gecertificeerde competenties beschikt kan worden aangegeven in het persoonlijk SOS ALARM profiel.

Voorwaarden MV(B)O

Een bedrijf welke zich registreert en aan de voorwaarden voldoet ontvangt een certificaat met een geldigheidsduur van 3 jaar en een entree sticker welke bevestigd dient te worden bij de hoofdingang. Op deze wijze zijn medewerkers, relaties en passanten op de hoogte dat de organisatie zorgt draagt voor de veiligheid rondom het bedrijfspand. Via deze certificering conformeert de organisatie zich dat ze de BHV’ers en EHBO’ers beschikbaar stellen voor eerstehulpverlening rondom het bedrijfspand, de AED landelijk geregistreerd is en dat de bedrijfshulpverleners hun cursussen volgen bij gerenommeerde opleiders zodat ze over voldoende vaardigheden beschikken om eerste hulp te verlenen. De jaarlijkse kosten zijn 25 euro ex btw zodat dit geen reden mag zijn voor een organisatie om zich niet te registreren.

Alarmering van de SOS ALARM Hulpverlener vindt plaats via de NL-SOSALARM app, welke gratis te downloaden is. De app zal live gaan vanaf het moment dat de hulpdienst actief is. Dit zal plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2014. De SOS ALARM Hulpdienst is gestart in september met haar campagne om > 20.000 hulpverleners landelijk te registreren. Op dit moment is 75% gerealiseerd en doelstelling is om uiteindelijk te komen tot circa > 100.000+ geregistreerde SOS ALARM Hulpverleners.

Cijfers calamiteiten

Jaarlijks zijn er op het werk circa 66.000 Spoedeisende eerste hulp behandelingen waarvan 6.700 personen opgenomen dienen te worden in het ziekenhuis. In de directe omgeving van bedrijven geeft VeiligheidNL aan dat er 770.000 spoedeisende eerste hulp behandelingen zijn waarvan 140.000 personen in het ziekenhuis behandelt dienen te worden en jaarlijks 3.907 personen overlijden. Calamiteiten waarbij altijd burgers ter plaatse zijn en het wenselijk is dat er eerste hulp geboden kan worden door burgers welke over vaardigheden beschikken om eerstehulp te verlenen tot de officiële hulpdiensten gearriveerd zijn. Dit kan helpen levens te redden of ernstiger letsel te voorkomen. De kosten van de ongevallen bedragen 5,9 miljard op jaarbasis waarbij 2.5 miljard direct medisch betreft en 3.4 miljard verzuim.

Bron: Landelijke SOS ALARM Hulpdienst