Grote verschillen in verpleeghuiszorg

De personele bezetting in verpleeghuizen, en oprechte aandacht voor mensen blijken de belangrijkste pijlers voor tevredenheid van bewoners. Dat blijkt uit 23.000 interviews die Patiëntenfederatie Nederland hield met bewoners van verpleeghuizen. Alle ervaringen zijn te lezen op ZorgkaartNederland.

Uit de interviews komt naar voren dat er tussen verpleeghuizen grote verschillen zijn. Bij huizen waar deze aspecten op orde zijn, is de tevredenheid van bewoners groot. In huizen waar dat niet zo is, ervaren bewoners grote gevolgen voor hun kwaliteit van leven. “Sommige verhalen raken diep. Daar tegenover staan verhalen van mensen die zich echt gezien en gehoord voelen en tevreden zijn. De verschillen zijn enorm. We vinden het belangrijk dat iedereen kennis kan nemen van die verschillen en dat verpleeghuizen van de ervaringen leren”, zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. De gemiddelde tevredenheid is een 7.8
Patiëntenfederatie Nederland vindt niet dat alle verpleeghuizen nu tevreden achterover kunnen leunen. Met name voor de verpleeghuizen die onder het gemiddelde scoren is werk aan de winkel. De Patiëntenfederatie wil dat slecht presterende huizen leren van de goede. “Uit de ervaringen leren we dat het niet zomaar een kwestie is van ‘meer geld erbij en alles komt goed’, zegt Dianda Veldman. “Het zit ‘m in de manier waarop ze hun aanbod, hun benadering en personeelsbezetting afstemmen op wat voor mensen belangrijk is. Daarnaast moet de basiskwaliteit op orde zijn. Ook daarin verschillen de huizen, dus ook die informatie moet voor iedereen inzichtelijk zijn.”
Lees hier het volledige artikel.