Kwaliteit op de kaart

‘Het feit dat in Nederland veel gegevens openbaar zijn en vergelijkingen gemaakt kunnen worden tussen verschillende zorgaanbieders, geeft wel aan dat er intensief in kwaliteit wordt geïnvesteerd.

Dat is van groot belang omdat pas wanneer je inzicht hebt in de kwaliteit die je levert, je verbeteringen gestructureerd vorm kunt geven.’ Deze mooie quote komt uit het IGZ-rapport ‘Het resultaat telt, ziekenhuizen 2012’.

Jaarlijks beantwoorden ziekenhuizen meer dan 3400 vragen vanuit het voormalig programma Zichtbare Zorg en de basisset kwaliteitsindicatoren van de IGZ. Dit blijkt uit het rapport ‘Kwaliteit op de kaart’ dat we zojuist gepubliceerd hebben. Ik geef het toe, dat zijn veel vragen die beantwoord moeten worden. En wij, als NVZ, zijn zeker geen voorstander van overmatig bevragen en registreren. Maar we zijn wel voorstander van meten en op basis daarvan verbeteren.

Dat is niet eenvoudig. Want stel u gaat Nederlandse ziekenhuizen met elkaar vergelijken. Alleen, geen patiëntenpopulatie of regio is hetzelfde, dus hoe moet dat dan? U begrijpt, het ontwikkelen van valide indicatoren duurt lang en is arbeidsintensief. Maar als we de zorg transparanter willen maken, dan moeten we die tijdsinvestering ook doen. Het één kan niet zonder het ander. En gelukkig zijn er al goede voorbeelden te noemen.

Lees hier het volledige artikel.